Minah Karen

Dec 7, 2012

__Puding Warna-Warni__

Puding nie bukan ler susah sangat....nie ler first time aku wat puding jenis nie......

lepas usha2 kat ternet, aku pon mengkompom kan yang aku akan wat puding warna-warnie nie.....

Sebenarnyer, sblm nie aku plan nak wat Puding Triffile...di sebabkan agak sukar ler klu nak buat dalam

bekas secomel nie...so aku pon berubah fikiran.....

Puding nie aku wat sebab mak aku nak kasi dekat jiran yang semperna majlis perkahwinan anak lelakinyer..

aku wat hampir 100 unit.....(loteh gaks ler, sbb kna selesaikan sorang2)

2 ari sblm 2, aku mencari lekapan yang d perlukan untuk melengkapkan misi aku nie.....

nie ler bahan2 aku aku dah sediakan.....


* Agar2 serbuk jenis clear (10gm x 4) - untuk buat yang base nyer

* Agar2 serbuk jenis clear(10gm x 2) - untuk wat color(biru n hijau)

* Jeli Kristal brand Nona( 4 kotak) - 2 oren n 2 anggur

* Susu Cair - 4 tin

* Air ikut sukatan

* Sedikit garam

* Daun pandan

* Gula

Cara aku hasilkan......

mula2 aku wat yang part yang nak letak dlm puding 2...aku gunakan jeli n agar2 yang di potong dadu.

aku masak jeli ikut arahan di kotak....bila dah siap, blh ler tuang dalam talam...juz nipis2 jer....

pas 2 dah blh masak agar2 plak, juz ikut arahan......hehe

pas 2 mskkan dalam bekan untuk di sejukan.....

Bila part yang pertama dah siap agar2 dah keras, so kita blh la potong dadu.....

siap potong 2 boleh ler letak dalam bekas yang comel2 2.....





Ok...part yang pertama da siap

Second part plak

bahagian yang color putih 2 plak lar yer.....

mula2 didihkan air bersama daun pandan...ikut sukatan(pastikan total + dgn susu yer)

dah memdidih,letak susu cair n agar2 serbuk td....

campur gula ikut kemanisan sendiri yer...hehehehehe

n sedikit garam...

pastikan kacau yer....nnt meruap plak......dah memdidih tutup api.

So, dah blh di tuang dalam bekas2 yang comel2 yer.....






 so, nie ler hasil nyer.....

yes!! dah berjaya.....

=)

No comments:

Post a Comment