Minah Karen

Feb 4, 2013

::...Rendang Ayam....::



Petang tadi, sebelum balik keje, aku col mr right tanya ler nak makan ape esok...
bukan ape, minggu nie mr right keje shift petang,blk tgh mlm..
makan malam aku xpyh ler nak sediakan..hehe
aku tanya ler
"abg nak makan pe sok pagi.."
pas 2 mr right jawab
"makan ketupat la,  ada banyak kan"
aku pon terlintas nak wat rendang..hikhik
boleh gak wat cicah ketupat

Tadi pas kuar dari pagar poli, aku terus g kedai mencari bahan2 yg d perlukan...
dengan plak cuaca nak ujan..
tp aku dah bertekat...hikhik(semangat ler kunun)
Siap beli barang!
Alamak, ujan lebat plak...
Xpe lar, redah je lar...hehhe

bila sampai kat umah aku dah semangat nk masak nie..
sediakan bahan2 
Aku xguna byk bahan ngat....juz nice jer...

nie ler bahan2 yang aku guna...
1/2 ekor ayam
2 biji bwg besar*
4 ulas bwg putih*
3 btg serai*
15 biji cili kering*
5 biji cili padi*
1" halia & lengkuas*
1 sb serbuk kunyit
gula perang
asam keping
kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih
santan
kerisik
*bahan di belender

Caranyer senang je..
1. Aku  tumis 3 beradik 3(kulit kayu manis,bunga lawang,bunga cengkih), kasi wangi.
2. Pas 2 masuk bahan yang di blander plak..Bagi nek bau & pecah minyak.
3. Dah 2 boleh letak ayam yg di potong kecik2....he
4. Kas separuh masak, pas 2 letak santan, asam,kunyi,garam, gula perang.(api yg perlahan)
5. Dah Kering, baru letak kerisik. Biar jap, dah ready utk makan...he




Nie time ngah menggelegak..pas letak santan




Ok!...Nie ler rupa rendang aku....
1st time aku wat nie...bangga siot....=)



Alhamdulillah....rezeki untuk santapan suami tercinta.....
& leh bawa g opis, wat rase2 opismate...^__^

No comments:

Post a Comment