Minah Karen

Jan 26, 2013

Gulai Ayam Terangkat

Assalamualaikum.....

Sabtu, off day ok.....
xmau pikir sal keje utk ari nie....^__^

Bangun je tido tadi aku dah pikir,
"nak masak ape ari nie eh...?"
pas solat subuh..kemas2 umah....
tengok2 jam dah pukul 9....keterlewatan dah la nak ke market.

Ari nie kite orang g market merempit ok...
lama dah merempit nie...hikhik
bila sampai ke kat market, mr right cakap nak makan kari ayam la...
so, senang citer...g beli ayam....
& menu tambahan ari nie sambal petai + udang, sayur bayam + ikan bilis, 
ikan kering + ikan pekasam, sambal belacan + ulam timun.....
wahhhhh....banyak 2....nak mamam 2 dua mulut je kot....hehehe
tapi sebelum aku start memasak nie, aku col master chef aku dulu a.k.a mak aku...hehhe
bukan pe...nak confirm kan je cara memasak gulai nie....

tapi aku nak kongsi cara aku wat gulai ayam terangkat nie je...

bahan yang aku guna...
- 6 ketul ayam
-1  pek kecil serbuk kari daging
- 2 serbuk cili
- santan
- 2 ulas bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- daun kari
- bunga cengkih
- bunga lawang
- kulit kayu manis
- asam jawa
- 2 sudu kerisik
- minyak(utk menumis)
- garam
- ubi kentang

cara buat senang je...

1. Tumiskan bawang merah & bawang putih bersama daun kari. Sertakan bersama bunga lawang, bunga sengkih & kulit kayu manis.
2. Bila dah naik bau, masukan rempah kari yang di gaul bersama serbuk cili dan kerisik.
3. Tunggu sampai rempah pecah minyak. Kemudian dah boleh masukan ayam...
4. Gaulkan ayam seketika dengan rempah tadi, kemudian dah boleh letak ubi kentang beserta santan.
5. Masukan garam, air asam jawa dan biarkan mendidih selama 5 minit.
6. Ok. dahsedia untuk di hidang....





Ok, rasa sume dah ok...

Ari nie mr right hidangkan lauk..
bila tanya, mcm ner...sedap x?
tiba2...telingaku mendengar....

"ummm.....sedap.....cukup rasa sume...."
ape lagi....tersenyum melebar ler....
hikhikhik...... ^______^

No comments:

Post a Comment