Minah Karen

Nov 13, 2012

Puding Trifle ~~~~*

2, 3 ari lepas terniat nak wat puding untuk makan2 family sempena anak sedara sepupu nak bersunat...
so mak aku juz ska2 ati ler bg cadangan nak wat agar2.....so aku pon terlintas akan puding trifle.....
so tugasan 2 telah di serahkan secara rasminya kepada aku...huhuhu (padan muka aku)

Pagi tadi, awal2 lg aku n kakak aku dah siap nk g bli barang2 kat tesco...kebetulan plak member akak aku mau datang umah...kena g cari bahan basah jgk ler......^__^

Blk dr tesco aku terus berazam mau siapkan puding aku 2....alhamdulillah, siap juga....tp aku xsempat mau amek gambar.....dah selamat da sumenyer.....hehe
(sedap sgt ler 2...hehehe)

Nie plak hasil kedua aku....yang nie nak bawa g umah abang sepupu aku esok....so, sume orang xleh mamam ari nie ok!!!


Sebelum tengok hasil, cer kita tengok cara aku hasilkan Puding Trifle nie.....sedddddaappp.....


 Bahan2 yang aku guna...

1. Kek swiss roll (perisa pandan)
2. Tepung kastard (3 sudu)
3. Susu sejat (1 tin)
4. Air (1/2 tin susu td) - msk kastard
5. Jeli Kristal (brand nona)
6. Gula (3 sudu)
7. Buah2 dalam tin@nata de coco

Cara-Cara



1. Mula2 potong kek swiss roll, n  susun dalam bekas n kasi padat ok.



2. Kemudian, masak campuran tepung kastard, susu sejat n air dalam masa 10 minit@masak....jangan xkacau plak tau...nnt berkerak plak kastard nie.....pas 2 dah blh tuang atas potongan kek tadi...



3. Dah siap letak kastard 2, blh ler letak nata de coco...


n buah dalam tin@laici



 4. Pas 2 dah boleh ler masak jeli plak....juz ikut arahan dekat kotak 2 jer lar...hehe


5. Tuang jeli atas kastard td......
Taraaaaa...da siap....pas nie leh letak dlam peti sejuk....
sedap tau.......



 *pandangan sisi


p/s:geng opis aku klu tau nie, mesti meleleh ayqQ liuQ depa....
tumpang lalu je lar....hikhik^___*
 

No comments:

Post a Comment